עמותת חן לפריון וחיים

הינה עמותה אשר התאגדה בשנת 1998 בישראל
על מנת לעזור לזוגות הסובלים מבעיות אי פוריות

לתרומות לתמיכה וליוי

03-5050345
איימל:amotat_c@netvision.net.il   לעמוד הפייסבוק

מספר עובדות על אי פוריות ובירור הבעיה

באדיבות חברת מרק

אין שום בושה בתהליך האבחון של אי-פוריות. בעיות פוריות הן שכיחות למדי, וקיימות אצל כ. %8 מהאוכלוסייה, או אצל זוג אחד מתוך 12. סקר שנערך בארה"ב לפני שנים אחדות גילה ש- 10% עד 15% מהזוגות בגילאי 1 5 עד 44 שנים שרצו הריון היו לא פוריים. קיימים שני סוגים עיקריים של אי-פוריות. אי-פוריות ראשונית מוגדרת כקושי בהתעברות כאשר לאף אחד מבני הזוג לא נולד ילד עבר. אי-פוריות משנית מתייחסת לקושי בהתעברות כאשר לאחד מבני הזוג כבר נולד תינוק בעבר. אי-פוריות יכולה להגרם הן כתוצאה מגורם גברי והן כתוצאה מגורם נשי. גם בעיות הקשורות לגבר וגם בעיות הקשורות לאשה גורמות כל אחת מהן ל- 40% ממקרי אי-הפוריות. בעיות הקשורות לגורמים המשותפים לגבר ולאשה גורמות ל. 10% נוספים, כאשך ה- 10% הנותרים קשורים לגורמים לא ידועים. תהיה הסיבה אשר תהיה, חשוב לזכור שזו בעיה של הזוג, לא של אחד מהם.

עזרה במצבי אי-פוריות

יש לזכור שאי פוריות אין פירושה עקרות. רוב הזוגות הלא פוריים הפונים לעזרה רפואית מצליחים בסופו של דבר להביא תינוק לעולם. חשוב לפנות לעזרה בשלב מוקדם, כיוון שככל שהבעיה נחקרת מוקדם יותר, כך גוברים הסיכויים לטיפול מוצלח. ייתכן שתרגישו אי-נוחות לדון בפרטים אינטימיים עם אנשי המקצוע, אך חשוב ליצור תקשורת טובה איתם כדי שיוכלו לאתר את הבעיה ולטפל בה בהצלחה..

בירור אי-הפוריות

ברוב המקרים של אי-פוריות ניתן לזהות גורם ספציפי. כדי להבין מדוע הזוג אינו פורה, הרופא ינסה לענות על ארבע שאלות: האם קיימת בעיה בביוץ? האם יש בעיה עם תאי הזרע? האם הביצית יכולה להתאחד עם תא הזרע? האם הביצית המופרית מסוגלת להיצמד לרחם ולהמשיך בהתפתחותה? התהליך בו מגיעים לתשובות לשאלות אלה נקרא בירור או הערכה של אי-הפוריות. הכלל הוא להתחיל עם בדיקות פשוטות ולא פולשניות, ולהתקדם לבדיקות מורכבות יותר, אי-פוריות היא בעיה משותפת של הזוג, וחשוב ששני בני הזוג ייבדקו במקביל. רוב הזוגות מתייעצים עם גניקולוג או עם רופא מיילד בנוגע לאי-פוריות, אך אחדים יגיעו לאנדוקרינולוג המומחה לבעית אי-פוריות. לעתים מפנים את הגבר לאורולוג (מומחה לבעיות מערכת הרבייה והשתן) או לאנדרולוג (מומחה לאי-פוריות הגבר).

בירור נוסף וטיפול

הגניקולוג יבצע בדרך כלל את הבירור הראשוני של בעיות אי-פוריות, והוא עשוי להתחיל בטיפול רפואי מתאים. עם זאת, כאשר לא מגלים את הסיבה לאי-הפוריות, או אם אינך נכנסת להריון בתוך תקופה מסוימת, ייתכן שהגניקולוג יפנה אותך לאנדוקרינולוג. מדובר בגניקולוג או רופא מיילד שהתמחה במשך שנים אחדות בנושא של אי-פוריות ובאנדוקרינולוגיה (מדע בלוטות הפרשה פנימית, כגון שחלות ואשכים), ויש לו מומחיות בשטחים כגון מיקרו-כירורגיה, השראת ביוץ, וטכנולוגיות רבייה מסייעות (ART).

חזרה לכל המאמרים