עמותת חן לפריון וחיים

הינה עמותה אשר התאגדה בשנת 1998 בישראל
על מנת לעזור לזוגות הסובלים מבעיות אי פוריות

לתרומות לתמיכה וליוי

03-5050345
איימל:amotat_c@netvision.net.il   לעמוד הפייסבוק

אי פריון - מיתוסים ועובדות

ערך: ד"ר אריאל ויסמן

מיתוס:

אי-פריון היא בעיה של נשים.

עובדה:

זה לא נכון. רוב האנשים מופתעים לשמוע שאי-פריון היא בעיה של נשים ב-35% מהמקרים, בעיה של גברים ב-35% מהמקרים, בעיה משולבת של הזוג ב-20% מהמקרים, ולא מוסברת ב10%- מהמקרים. חיוני לבצע הערכה גם של הגבר וגם של האשה במהלך בירור של אי-פריון.

מיתוס:

נראה שכל אחת נכנסת להריון בקלות.

עובדה:

יותר מ-10% מהזוגות בגיל הפריון סובלים מאי-פריון. כאשר תחפשו תמיכה, תיווכחו שאינכם לבד. הצטרפו לקבוצת תמיכה או דברו עם אנשים אחרים שנאבקים כדי להקים משפחה, וכך לא תרגישו מבודדים.

מיתוס:

זה הכל בראש! מדוע שלא תרגעי או תצאי לחופשה, ואז תיכנסי להריון!

עובדה:

אי-פריון היא מחלה או הפרעה במערכת הרביה. בעוד שהרפיה יכולה לסייע באיכות החיים הכוללת שלך, הלחץ והרגשות העמוקים שאת חשה הם תוצאה של אי-פריון, ולא הגורם לבעיה. טכניקות רפואיות מתקדמות מקילות היום על אבחון בעיות אי-פריון.

מיתוס:

אל תהיי כל-כך מודאגת, זו רק שאלה של זמן. את תיכנסי להריון אם רק תהיי סבלנית.

עובדה:

אי-פריון היא בעיה רפואית שניתן לטפל בה. לפחות 50% מהנשים שמשלימות הערכה של אי-פריון יגיבו לטיפול ויצליחו להיכנס להריון. חלק מן הבעיות של אי-פריון מגיבות בשיעור של הצלחה נמוך יותר או גבוה יותר. לאלה שאינן פונות לעזרה יש "שיעור ריפוי ספונטני" של כ-5% לאחר שנה של אי-פריון.

מיתוס:

אם תאמצי ילד תיכנסי להריון!

עובדה:

זהו אחד המיתוסים המכאיבים ביותר לזוגות. ראשית, הוא מצביע על כך שאימוץ הוא רק אמצעי להשגת מטרה, ולא אירוע משמח ומוצלח כשלעצמו. שנית, זה פשוט לא נכון. מחקרים מראים ששיעור השגת הריון אחרי אימוץ זהה לזה שללא אימוץ.

מיתוס:

למה שלא תשכחי מכל העניין ותאמצי ילד? אחרי הכל, הרי יש כל-כך הרבה תינוקות שזקוקים לבית!

עובדה:

עבור רבים, אימוץ תינוק הוא פתרון מוצלח לאי-פריון. עם זאת, רוב האנשים פונים לטיפול רפואי באי-פריון לפני שהם שוקלים אימוץ. בנוסף, אפשרויות האימוץ השתנו, והיום אימוץ יכול להיות יקר ולקחת זמן רב יותר מן המצופה. עם זאת, עדיין אפשרי לאמץ תינוק בריא עליו חלמת. כמו-כן ניתן לאמץ ילדים מבוגרים יותר וילדים עם צרכים מיוחדים.

מיתוס:

אולי שניכם עושים משהו לא נכון!

עובדה:

אי-פריון היא בעיה רפואית ורק לעיתים רחוקות ביטוי להפרעה בתפקוד מיני.

מיתוס:

בן-זוגי עלול לעזוב אותי בגלל בעיית אי-הפריון שלנו.

עובדה:

רוב הזוגות שורדים את משבר אי-הפריון, ולומדים תוך כדי התהליך דרכים חדשות של התייחסות אחד לשני, אשר עשויות להעמיק את הקשר ביניהם בשנים הבאות.

מיתוס:

אולי זו דרכו של אלוהים לומר לכם שלא נועדתם להיות הורים!

עובדה:

קשה מאד לשמוע זאת כאשר אתם נאבקים עם הבעיה של אי-פריון. אתם יודעים אילו הורים אוהבים תהיו, וזה כואב להסביר לאחרים שיש לכם בעיה רפואית.

מיתוס:

אי-פריון היא דרכו של הטבע למנוע התפוצצות אוכלוסין.

עובדה:

גידול אוכלוסין בשיעור אפס הינה מטרה שקיימת בתקופה של התפוצצות האוכלוסין, אך היא עדיין מאפשרת לזוגות להוליד שני ילדים שיחליפו אותם. אנשים יחידים או זוגות יכולים כמובן לבחור באפשרות לא להביא ילדים לעולם או לגדל ילד אחד. אי-פריון, עבור אלה שרוצים ילדים, מונע מהם את אפשרות הבחירה.

מיתוס:

אסור לי להפסיק את הטיפולים לאי-פריון למשך חודש אחד משום סיבה... אני פשוט יודעת שהחודש הבא יהיה החודש.

עובדה:

חשוב מפעם לפעם להעריך מחדש את הטיפול ואת מטרותייך. רצף הטיפול חשוב, אך לעיתים הפסקה יכולה לספק את המנוחה לה את זקוקה ואת ההתחדשות לקראת השלבים הבאים.

מיתוס:

יחשבו שאני אחת ש"עושה בעיות" אם אשאל יותר מדי שאלות.

עובדה:

הצוות רופא/מטופלת חשוב. את צריכה לקבל מידע על הטיפולים הקיימים. מה שמתאים לזוג אחד עשוי לא להתאים לזוג אחר, מבחינה גופנית, כלכלית או רגשית. אל תפחדי לשאול שאלות את הרופא שלך. חוות דעת נוספת עשויה לעזור. אם יש צורך, שוחחי על אפשרות זו עם הרופא שלך.

מיתוס:

אני יודעת שלעולם לא אוכל להפסיק את הטיפול עד שאכנס להריון.

עובדה:

הריון אינו הדרך היחידה להורות. ייתכן שתתחילי לחשוב יותר על הורות מאשר על הריון. אולי תתגעגעי לחזרה לחיים נורמלים. ייתכן שתשקלי חיים ללא ילדים או שתתחילי לחשוב על דרכים אחרות להקמת משפחה.

מיתוס:

איבדתי עניין בעבודה שלי, בתחביבים ובחברים בגלל הבעיה של אי-פריון. אף אחד לא מבין! חיי לעולם לא יחזרו להיות מה שהיו.

עובדה:

אי-פריון הוא משבר בחיים. יש לו השפעה חזקה על כל תחומי החיים. זה נורמלי להרגיש תחושת כישלון שיכולה להשפיע על ההערכה העצמית ועל הדימוי העצמי שלך. את תעברי את המשבר הזה. זהו תהליך, וייתכן שפירושו ויתור על החלומות הראשונים. במהלך תהליך זה, קבלי מידע על הטווח הרחב של אפשרויות, והתקשרי עם אנשים אחרים שעוברים חוויה דומה.

חזרה לכל המאמרים