עמותת חן לפריון וחיים

הינה עמותה אשר התאגדה בשנת 1998 בישראל
על מנת לעזור לזוגות הסובלים מבעיות אי פוריות

לתרומות לתמיכה וליוי

03-5050345
איימל:amotat_c@netvision.net.il   לעמוד הפייסבוק

שאלות ותשובות

ערך ד"ר אריאל ויסמן

איך אדע שיש לי בעיית אי-פריון?

אם את מנסה להרות וזה לא קורה מהר כפי שצפית, יש לך ודאי שאלות רבות. אנו נשיב על כמה מן השאלות השכיחות ביותר בקשר לאי-פריון.

מה זה אי-פריון?

אי-פריון הינו בעיה או הפרעה במערכת הרבייה, המאובחנת בדרך-כלל אחרי שנה בה הזוג קיים יחסי מין לא מוגנים בזמנים מתאימים ולא משיג הריון, או אם האשה אינה מסוגלת לשאת הריון שמביא ללידת תינוק חי.

האם אי-פריון היא "בעיה של נשים"?

אי-פריון היא בעיה רפואית. כ35%- ממקרי אי-פריון נובעים מגורם נשי ו35%- נובעים מגורם זכרי. בשאר המקרים, אי-פריון נובע מבעיות של שני בני הזוג או שלא ניתן להסביר את הסיבה.

כמה זמן עלינו לנסות לפני שנפנה לרופא?

רוב הרופאים מייעצים לא לדאוג לפני שעברה שנה לפחות מאז שהתחלתם לנסות להרות. עם זאת, אם את מעל גיל 30 שנה, עם היסטוריה של מחלה דלקתית של האגן, וסת מכאיבה, הפלה, מחזור לא סדיר, או אם ידוע שלבן-זוגך יש ספירת זרע נמוכה, ייתכן שתרצי לפנות לעזרה מוקדם יותר. לזוגות רבים קשה להודות שייתכן ויש להם בעיית אי-פריון. אחרי כל וסת הם מקווים ש"אולי זה יעבוד במחזור הבא". כאשר תקוות אלה מתנפצות חודש אחרי חודש, האשה בדרך-כלל מתייעצת עם הגינקולוג שלה.

איך מוצאים טיפול טוב לאי-פריון?

גינקולוגים ו רבים הוכשרו לטפל באנשים שמתקשים להרות. אם מצבך מצריך טיפול על-ידי מומחה לאי-פריון, ניתן לקבל הפניה מהרופא שלך או מהמרפאה/בית-החולים, או המלצה מחברים או קרובי משפחה. דברי קודם עם הרופא שלך או עם צוות המרפאה על הבדיקות הדרושות וזמינות הרופא/ה לשוחח אתך באריכות ולענות על השאלות הנוגעות למצבך המיוחד. רוב המומחים מעדיפים לפגוש את שני בני הזוג בביקור הראשון. שאלי תמיד שאלות כדי שתהיי בטוחה שאת מקבלת את הטיפול הטוב ביותר הקיים.

באיזו תקופה בחודש האשה פוריה ביותר?

היום בו מתחילה הווסת הוא "יום 1". את עשויה לבייץ בסביבות "יום 14". פירושו של דבר שהש לה שלך מייצרת ביצית. זמן החיים של הביצית הוא כ24- שעות: זהו הזמן הפורה ביותר. עם זאת, לא כל הנשים מבייצות ב"יום 14"; יש נשים שמבייצות מוקדם יותר ואחרות שמבייצות מאוחר יותר. יש נשים שאינן מבייצות כלל. זכרי, את עשויה לקבל וסת גם אם אינך מבייצת. מועד ויכולת הביוץ שלך יכולה להשתנות מחודש לחודש. תאי הזרע חיים במשך 48 שעות ונוכחותם קריטית בזמן הפורה ביותר של האשה.

איך אשה יכולה לדעת מתי היא מבייצת?

הדרך הפשוטה והזולה ביותר לגלות בקירוב את זמן הביוץ היא על-ידי מדידת הטמפרטורה הבסיסית בכל בוקר, ועריכת תרשים. ניתן לקנות מדחום מיוחד לכך בבית המרקחת, אך מדחום רגיל מספיק לרוב למטרה זו. שמרי על כל התרשימים, כך שתוכלי לעבור עליהם יחד עם הרופא. שלושה או ארבעה חודשי רישום יספיקו.

האם יש דרך לזהות ביוץ?

כן. ניתן לקנות בבית המרקחת ערכת בדיקת שתן לחיזוי הביוץ. בנוסף, גופך יכול לתת לך סימנים שאת עומדת לבייץ: נשים רבות חשות דקירות בבטן התחתונה (השחלות נמצאות בצד הימני ובצד השמאלי של הבטן התחתונה). נשים אחרות מבחינות בהפרשה צלולה ודביקה מן הנרתיק ממש בזמן הפורה שלהן. זהו ריר מצואר הרחם שהפרשתו מירבית סמוך למועד הביוץ. כמו-כן הרופא עשוי להציע בדיקת אולטרסאונד או בדיקות דם כדי לקבוע ביוץ.

באיזו תכיפות עלינו לקיים יחסי מין?

רצוי לקיים יחסי מין פעם ביומיים סביב זמן הביוץ (ימים 10, 12, 14, 16). זכרי, כל אשה היא שונה, ועשויה לא לבייץ בדיוק ב"יום 14". כמו-כן, אם בייצת ב"יום 14" החודש, אין זה אומר שיהיה כך גם בחודש הבא. עדיף לקיים יחסי מין יום כן יום לא לסירוגין מאשר כל יום, כדי שיהיו תאי זרע בכמות מספקת. כדי להגביר את הסיכוי שהביצית תופרה, אל תתקלחי ואל תשתמשי בחומרי יכה מייד לפני המשגל.

אילו בדיקות הרופא צריך לבצע?

הרופא עשוי לדרוש את הבדיקות הבאות: בדיקות דם לגילוי רמות כל ההורמונים באשה : גונדוטרופינים (LH ו FSH, המופרשים מבלוטת יותרת המח ואחראים למחזור ולתהליך הביוץ) הורמון בלוטת התריס (תירואיד), פרולקטין ואנדרוגנים (הורמונים "גבריים"). בדיקת זרע. בדיקה לאחר משגל (PCT). בודקת נוכחות תאי זרע בתנועה בריר מצואר הרחם. צילום רחם (היסטרוסלפינגוגרם) – צילום רנטגן שמראה אם החצוצרות של האשה פתוחות. ביופסיה של רירית הרחם, כדי לבדוק את איכותה. לפרוסקופיה – פעולה ניתוחית הבודקת את עבירות החצוצרות וכן האם קיימים באגן מוקדי אנדומטריוזיס או עדות למחלה דלקתית . אם לא עברתם בדיקות אלה, שוחחו על כך עם הרופא. אין טעם להתחיל בטיפול לפני שלילת כל האפשרויות.

איך מבצעים בדיקת זרע?

המעבדה תיתן הנחיות להימנע מיחסי מין לתקופה מסוימת לפני הבדיקה. תקבל צנצנת קטנה עבור הדגימה. לאחר אוננות ופליטת הזרע אל תוך הצנצנת, עליך לקחת את הדגימה מייד אל המעבדה. ייתכן שיבקשו ממך לספק את הדגימה במעבדה עצמה, בחדר פרטי.

מה הקשר לעישון ושתיית אלכוהול וקפאין?

קיימות הוכחות המקשרות פגיעה ברבייה עם חשיפה לאלכוהול, טבק וקפאין. הוכח שאלכוהול וטבק משפיעים על יכולת הרבייה של גברים ושל נשים, וטבק הוא רעלן חזק במיוחד של הרבייה. רצוי להיות בכושר גופני הטוב ביותר שניתן להשיג כאשר אתם מנסים להרות, וכמובן כדי להבטיח הריון בריא ותינוק בריא.

האם אמבטיות חמות באמת מזיקות לגבר?

כן, טמפרטורות גבוהות יכולות לקטול תאי זרע. זוהי הסיבה ששֹק האשכים ממוקם מחוץ לגוף – הוא פועל כ"מקרר" כדי לשמור על חיוניות תאי הזרע. לכן רצוי להימנע מאמבט חם, סאונה וחדרי קיטור. יש ללבוש מכנסיים ותחתונים רפויים.

מה עוד ניתן לעשות?

למדו כל מה שאפשר ללמוד על אי-פריון. השיגו חומר קריאה טוב ומהימן (לא רק מעיתונים פופולריים) מהרופא, מהספריה, מהאינטרנט, או מחברים וקרובי משפחה אמינים.

לסיכום אל תחששו לשאול שאלות את הרופא או האחות. ככל שתדעו יותר, כך תוכלו לבקש יותר מידע ולהשיג את העזרה הנדרשת. לימוד עצמי עשוי לחסוך לכם שנים של תסכול ואכזבה.

חזרה לכל המאמרים